maandag, juli 10, 2006

Hoofd-Kennis

Hoofd-kennis. U kent het wel. Als kind moet u het onder-wijs volgen. Wat natuurlijk op zich niet slecht is, want we zullen toch ook van 'onderen' wijs moeten worden. Woordspel of ethymologie? Ik laat het aan de aandachtige lezers over!
Kennis. Hoe dienen we hier tegenaan te kijken. Op een forum een min of meer heen-en-weer geleuter over de I Tjing. Het onderwerp 'intuitie' houdt me al langer bezig. Waarom? Hoogstwaarschijnlijk door mij ervaringen. Dingen die ik in de loop der tijd heb opgedaan als 'Hoofd-kennis'. Ook ingevingen die ineens helder en duidelijk zijn over situaties en mensen. Weten wat de juiste keuze is. Ik ben aan dit soort zaken aandacht gaan geven.
In de esoterie vindt je dit ook over al terug. Intuitie tegengesteld aan Kennis. Tegendelen die elkaar dus nodig hebben. De Intutie die Kennis omzet in 'Weten'.
Woe Wei Woe: Weten het Niet-Weten is het Ware Weten.
In alle systemen komt dit moeilijke onderwerp terug. Ook in de I Tjing. In de ca 25 jaar dat ik nu met esoterie in de brede zin des woords bezig ben heb ik (godzijdank) ervaren dat ik toch altijd weer nieuwe verrassende ervaringen opdoe met ondermeer een boek als de I Tjing. Ik stel dan vast dat mijn wezen nog steeds in een staat van verdergaande ontwikkeling is.
Hoofdkennis opdoen om je referentiekader mee te vergroten is zeker belangrijk, maar als het een werktuig van het kleine ego wordt dan keert het onvermijdelijk tegen iemand.
De Hoofd-kennis kan uitsluitend een potentiele drijvende kracht worden als het als 'spiegel' functioneert voor de werkzame intuitie. De 'impuls' die zichzelf daardoor herkent en WEET!

Geen opmerkingen: