zaterdag, juli 08, 2006

De geur der daden

Een tijd geleden vroeg iemand mij waar ik in 'geloof'. Ik 'geloof' niet, was mijn simpele antwoord.
Indien het nodig is om mezelf dan in een specifiek hokje te plaatsen dan zou ik stellen dat ik 'onderweg ben...' richting het Boeddhisme. Ik kan mezelf wel verplaatsen naar die richting toe en manier van 'zijn'.
Nu ben ik nog geen Boeddhist, want ik moord nog zonder enige gewetenswroeging 1000zden vliegen, muggen en mieren uit. Geen enkel probleem.
Toch zette deze vraag en gedachte me aan het denken. Over dat de omgeving waarin je verkeert ook je 'spiegel' is. Het feit dat ik in een oud huis woon, waar met grote regelmaat dus vliegen, muggen en mieren plaagjes zijn zegt 'iets' over mij. Dat is het directe gevolg van mijn eigen daden oftewel 'de geur der daden'.
Je kan dus stellen, lijkt mij, dat aan iedere handeling en 'niet-handeling' een geur hangt. Deze 'geur' verwekt 'die' omstandigheden die hier bij horen.
Een Boeddhist zou die beestjes ongemoeid laten. Ik kan dat nog niet.
Verder denkende kan je dan stellen dat dus ieder ding dat gebeurd, dus een deel van je eigen 'verwekking / schepping' is. Je eigen verantwoordelijkheid. De goede, maar ook de niet-goede ervaringen. You did it on your self!
Het 'Geloof' legt dit altijd bij een persoon die ze God of Allah noemen. Lekker makkelijk eigenlijk!
Het onkennen van de eigen Verantwoordelijkheid.
Daarom stel ik dat ik dus onderweg ben om Boeddhist 'eens' te worden.
De aandachtige, doch nog-niet-wetende lezer zou ook kunnen stellen: Hoe krijg je die 'geur' dan schoner? Een toilet verfrisser is niet het juiste antwoord! (alhoewel....)
Je eigen denken, vormt je handelen.Het is een lange weg die ik reeds jaren geleden ben ingeslagen. Eerst vond dit nog plaats door 'inductie' door andere Hooggeplaatste Mensen, nu is het mijn eigen wens en Wil geworden. Zuiver Denken!
Des te zuiverder je eigen denken en voelen wordt en de daaruit voorvloeiende Handelingen en niet Handelingen, des te beter worden de geuren van je Daden.
Dit is niet 'zomaar iets'.
Uiteindelijk is dit net zo zwaar als de Boeddhisten zeggen: 'Gij zult een ander niet schaden'.
Een doorgaans bijna onmogelijke handeling, toch is het te doen. Maar als u werkelijk goed nadenkt over deze uitspraak dan zult u de 'Prestatie van dit Grote Werk' kunnen inzien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als iemand mij vraagt of ik geloof antwoord ik: "ik geloof niet, ik weet". Geloven klinkt zo .... twijfelachtig!