dinsdag, juli 25, 2006

Zuiver Denken & Emoties zijn als een 'gif'

Wat is nu eigenlijk de precies de werking van ons 'Denken / denken' op wie we zijn en ons voelen? En wat is precies de rol van onze emoties?
In allerlei stromingen heeft men het over dat we ons denken dienen te 'zuiveren'. Tenminste als we verder willen groeien vanuit esoterisch standpunt bekeken. Veel mensen willen graag meer weten over wat het leven is, maar worden belemmerd in hun ontwikkeling.
Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat 'Wie we zijn en ons daaruit voorvloeiende handelingspatroon' door onze manier van 'denken' wordt bepaald. Ons denken zorgt ervoor dat we bepaalde keuzes maken, die er weer voor zorgen dat 'situaties' ontstaan en die 'situaties' reflecteren weer op ons eigen leven en beinvloeden ons. Nemen onze tijd in beslag.
Dit roept doorgaans ook weer allerlei emoties op. Boeddhisten stellen dat uw emoties als een 'Vergift' werken op uw 'Zijn'.
Wederom uit eigen ervaring stel ik vast dat het doorlopend in een emotionele toestand leven behoorlijk uitputtend is. Zelf ervaar ik al die emoties dus als onprettig. Het gevaar wat ook bij dit soort emotionele toestanden om de hoek komt kijken is dat er allerlei handelingen worden gedaan welke deze emotionele toestanden versterken en groter maken. Met als gevolg dat men jaren en jaren bezig is om de gevolgen van dit te verwerken. Met als resultaat? Doorgaans NIX! Pijn, ellende en schade!
Dus die Boeddhisten zijn zo dom nog niet:-)
Zelf heb ik de les hieruit geleerd om te gaan kijken naar'mijn eigen manier van 'Denken'. Wat zijn de dingen die mijn 'Denken' zo aantrekken en wil ik hier eigenlijk wel 'Aandacht' aangeven? Dat is een vraag die ik mezelf méér en méér stel. Is dat de moeite waard?
Wat is het nu eigenlijk dat ik wil? Dit ga ik nu niet beantwoorden, maar het is vergelijkbaar met mensen waar tegen één keer Nee tegen wordt gezegd en tien keer JA. Indien men zich volledig richt op het Nee dan is dat denken niet in balans. Het lijkt mij beter om dat Denken te richten op het tien keer JA.
Geen energie meer te geven aan datgene wat u niet meer wilt, het laten versterven.... en u richten met Uw Denken op datgene waarvan u vindt dat het de moeite waard is. Wat dat dan ook moge zijn.
Op deze manier kunt u zich in de loop der tijd 'Zuiveren' in uw denken. Dit is een aanhoudende inspanning van de Wil en hier levende in de grofstoffelijke wereld zal dit proces langzaam en traag verlopen.
Door deze nieuwe gerichtheid van uw Denken roept u nieuwe toestanden van 'Zijn' in het leven, ervaringen die u helpen uw Denken te zuiveren en u verder op weg te helpen richting 'Zelfverwerkelijking.
Gelijk het beeld van Michelangelo met de hand van God.

Geen opmerkingen: