zaterdag, september 04, 2010

I Tjing nr. 16 Ju / De Geestdrift

Bij het zien van deze worp vroeg ik mezelf aanvankelijk af, waar slaat dit nu op? Zo uit mijn bed, hoestend en proestend, de Geestdrift? Een hexagram dat gaat over vervoering van de Geest? Ik had even geen enkele herkenning met mezelf. Ik heb wat later zoals gebruikelijk het boek open geslagen en ben gaan lezen in het Han Boering boek. In zijn beschrijving wordt ook in gegaan op roesmiddelen. Hier vallen ook mijn sigaren onder....*sniff* Afgelopen nacht heb ik veel gehoest en ook nu trekt de irritatie in mijn bronchiën niet weg. Ik weet het al langer. Ik heb al eerder geschreven over mijn sigaren rook avontuur en dat ik van binnen ook wel weet dat dit niet van lange duur kan zijn. Soms heb je die ervaring nodig om definitief in jezelf vast te stellen dat ‘iets’ over en uit is. Ik ben nu werkelijk op dit punt aangekomen. Ik zou zo graag lekker willen kunnen roken, maar het lijf maakt bezwaren. Eens een roker is altijd een roker is zeker geen cliché. In het vormqua staat geschreven “De Geestdrift, met zijn roesachtige beleving, leidt oftewel tot een leerproces oftewel tot dwaasheden”. IK ga voor het leerproces, want het hoesten begint mij behoorlijk op mijn zenuwen te werken en ontneemt mij het genot volkomen. Dus vandaag is mijn uitrook dag, gecombineerd met een optreden hier op het strand met een gratis concert van een reggaeband “The groundation”.
Het kan bijna geen toeval zijn dat ik vanavond ga zwingen in het Caraibisch gebied, mijn Geest laat vervoeren, onder de zwoele temperaturen alhier en daarna uitgeroest ben van mijn nicotine verslaving én het hexagram de Geestdrift gooi, zonder bewegende lijnen.

Geen opmerkingen: