zondag, september 05, 2010

I Tjing nr. 42 I / De Vermeerdering

Beeld: Ziet de leerling iets goeds dan doet hij het na, ziet hij gebreken dan legt hij het af.

Het grote voordeel is als je alleen bent, zonder bindingen in het leven aan familie, etc...nergens echt op uit bent, niet in een drukke baan zit met vele complicaties en vanzelfsprekend het daaraan gekoppelde ‘achterklap & jaloezie’, dat werken met de I Tjing relatief eenvoudig wordt. De antwoorden spreken voor zich en men leert sneller de betekenis doorgronden.

Mijn gebrek ga ik vanaf vandaag afleggen. Ik zet mijn sigarenpassie van me af. De komende dagen bouw ik het af. Dus over drie dagen is de laatste ‘smoke’. Het is werkelijk ‘for the best’.

In deze worp had ik twee extra lijnen. De tweede: “Misschien vermeerdert iemand hem met tien schildpadden. Het is niet mogelijk dat te weigeren. Onafgebroken standvastigheid geeft geluk. De koning gebruikt het als offer aan het hoogste. Geluk.” Als ik de toelichting lees dan is dit als uitermate gunstig te beschouwen. Ik heb hier verder niets aan toe te voegen. Omdat als men spreekt over de schildpad dan heeft dit te maken met een lang en gelukkig leven. Een vermeerdering met tien schildpadden, doet me ineens denken aan de tien Sephirah van de Kabbala. ( Associaties...niets is zomaar...) Maar is hoe dan ook een gunstig ‘omen’.

De Vijfde bewegende lijn had ik ook: “Heb vertrouwen en een vriendelijk hart. Stel geen vragen, vernieuwend geluk. Goedheid en vriendelijkheid zijn je kracht.” Ik merk dat ik makkelijker schrijf als de lijnen ongunstiger zijn. Er iets is om voor te knokken dan. Ik laat dit maar aan de beoordeling van de lezer over.
Wat ik wel interessant vind om te vermelden is dat hier nieuwe hexagram nr. 41 de Vermindering verschijnt. Dit komt door de twee bewegende lijnen. Door ‘De Vermeerdering’ en de twee lijnen ontstaat weer een “Vermindering”. Twee onderscheidingen binnen de Eenheid “Zijn” die een doorlopend proces van “Verminderingen” en “Vermeerderingen” in de hand werken. Door het Verminderingen van de lagere driften, komen weer goede dingen tot stand in de “Vermeerdering”. Dit is een proces wat op langere termijn waardevolle uitkomsten en groei van het karakter zal bieden.

Geen opmerkingen: