woensdag, september 01, 2010

I Tjing nr. 29 K’an / Het Onpeilbare

Gisteren heb ik een knoop doorgehakt. Ik heb een periode in Second Life afgesloten. Mijn oudste Avatar die ik daar nog had heb ik laten vervallen. Ik heb er lang over nagedacht. Second Life is een aantal jaren functioneel voor me geweest om over het algemeen mijn ‘Dark Side’ te kunnen onderzoeken. In allerlei vormen. De laatste maanden heb ik een steeds grote mate van ‘leegheid’ ervaren als ik daar was. Ik had niet meer de energie en de lust om nieuwe contacten aan te gaan. Toch was het een onderdeel van mijn leven. Een dag zonder Second Life was eigenlijk niet denkbaar. Nu is het dan zover.

Nadat ik de cancellation button had geactiveerd, was ik toch wel down. Behoorlijk eigenlijk. Wellicht klinkt het u raar in de oren, maar voor mij is het een heel reëel gevoel. Het was een zware dag daardoor. Toen ik vandaag het Onpeilbare had was ik niet verbaasd.

Het Onpeilbare komt altijd om de hoek kijken als er bepaalde zware emoties / gevoelens zijn.

Deze gevoelens moeten hun weg kunnen gaan in uw zijn. Het is dom om ze niet onder ogen te zien. De I Tjing beschrijft dat er velen gevaren zijn. Emoties = gevaar. Toch wel een interessante gedachte. Maar als je erover nadenkt, kan je concluderen dat emoties vaak tot allerlei gecompliceerde toestanden leiden. In jezelf en daarbuiten. Conflicten, ruzies, depressies, ziektes en wat u nog meer kan verzinnen rond dit.

Emoties leiden vaak tot niets. Het kost u alleen een hoop levens energie. Het beste is om dit zo snel mogelijk weer onder controle te krijgen en verder te gaan, zonder allerlei gevolgen te maken vanuit zo’n toestand.

Ik had de vijfde lijn als bewegende lijn. “De afgrond is niet vol. Kalmte bewerkt het evenwicht. Geen fout” Dit bevestigt mijn bovenstaande verhaal. Het gevaar / emoties beheersen. Hier nemen de zaken hun loop en komt de situatie tot rust en evenwicht. Al met al was het een zware keuze, maar in de lijn van mijn leven in een nieuw veld van werkzaamheid te brengen is dit toch ook een logische stap. Ik heb mijn ‘dark side’ grondig leren zien daar. Het hoort er nu eenmaal bij. Zonder Duisternis, geen Licht.

Geen opmerkingen: