maandag, september 06, 2010

I Tjing nr. 23 Po / De Versplintering

Een vreselijk hexagram vind ik dit altijd. Bij deze worp had ik de bovenste lijn: “Een rijpe vrucht is nog niet gegeten. De leerling krijgt een voertuig. Het huis van de inferieure man wordt vernietigd.

Na het goede beeld van de processen van Vermeerdering en Vermindering van gisteren nu dan de Versplintering. Ik zie mezelf als een leerling. Leerlingen maken fouten, dat ben ik me ook wel bewust. Maar vandaag moet ik u toch even antwoorden schuldig blijven. Althans zo voelt het.

Ik ben gisteren via email in contact gekomen met een Nederlandse Dame die een huis heeft in Las Terrenas / Samana waar ik graag naar toe wil. Ik deed deze worp nadat ik haar laatste email had gelezen. Deze email gaf mij een gevoel, na aanvankelijk enthousiasme, van ‘we zien wel hoe het loopt’. Daar kan ik duidelijk niet goed mee omgaan. De kern van de Versplinteren houd in ‘loslaten’. Wellicht is het beste om met deze gedachte aan de slag te gaan. Het blijft toch moeilijk om te raden, wat de motieven van een ander zijn.
Ik ga zeker weten over een poosje richting Las Terrenas, en ik zie wel of ik haar huis huur of ergens anders. Dat is één ding wat mij wel duidelijk is.

Onder ‘technisch’ schrijft Han Boering dat de bovenste lijn uiteindelijk goed terecht komt ‘als reed hij op een wagen’.
Ik twijfel daar verder ook niet aan, want ik houd me niet met inferieure zaken bezig.

Geen opmerkingen: