donderdag, september 02, 2010

I Tjing nr. 27 I / De mondhoeken, de Voeding

Vandaag heb ik als mijn ochtend hexagram ...Ik noem het altijd...De Voeding. Daarbij heb ik de bovenste lijn. “De oorsprong van de Voeding. Het gevaar brengt geluk. Voordeel in het doorwaden van de grote stroom”. In de tekst wordt aangegeven dat men aan het einde van het terugkoppelingssyteem een overzicht krijgt en kun je conclusies gaan trekken. Nu de de cyclus is voltooid en je inzicht hebt gekregen in hoe een en ander in elkaar steekt, weet je ook welke kant je op kunt.
Toen ik dit hexagram zag verschijnen wist ik donders goed waar het over ging. Het heeft alles te maken met het feit dat ik een streep heb gehaald in mijn zoektocht in Second Life. Het was goed om te doen. Ik ben veel te weten gekomen over mezelf, maar mijn ‘zuivere’ kant heeft toch de overhand gekregen. Want dit is nu eenmaal de ontwikkeling in mijn leven. Soms vecht ik er wel mee, maar ik weet diep down inside dat ik me verder wil ontwikkelen binnen het esoterisch gedachtengoed. Al die triviale zaken geven me uiteindelijk niet wat ik werkelijk wil. Wat ik wil is een dieper inzicht in de wetten van oorzaak en gevolg en hoe dit toe te passen in mijn bestaan.

tarotkaart-de-fool-0“De bron van de voeding”. Het aardige is verder dat deze bovenste lijn mij heel erg doet denken aan de Tarot kaart “de Fool” met getalswaarde 0. De fool die staat voor het begin van een nieuwe cyclus in het leven en met één been al boven de afgrond staat, waar hij zich -naar men mag aannemen- in zal storten, als symbool voor het starten van een nieuwe cyclus in het leven. Want ieder einde is tegelijkertijd een nieuw begin, aangezien het leven altijd in beweging is.

Geen opmerkingen: