donderdag, augustus 19, 2010

35. Ta Tsjwang / De macht van het grote

Ik had een broeierige nacht. Met een onrustige slaap en dromen die ik me nu niet meer kan herinneren. Ook werd ik heel laat wakker, zodat ik toch nog wel een goede nachtrust had uiteindelijk. In de nacht spookte van alles door me heen. Mijn energetisch lichaam werkt op voelen toeren zo lijkt het wel. Het is ook niet te onderschatten, mijn project waar ik mee ben aangevangen. Door hier dagelijks te gaan schrijven over mijn ochtend hexagram open ik natuurlijk kanalen naar andere velden van energie die ik zeker niet mag onderschatten.

Mijn vroegere mentor vertelde me ooit, wijzend op de behoorlijke collectie boeken en tarot kaarten die we in huis hadden dat dit op zich al een krachtveld genereerde. Indien met deze materie niet goed werd omgesprongen dan keert het zich uiteindelijk tegen je.

Spelen met de Kennis is een gevaarlijke onderneming. Welnu ik speel er niet (meer) mee en realiseer me terdege dat het openen van dit soort energievelden gevolgen met zich brengt op het gebied van mijn denken en de uitwerkingen hiervan in mijn dagelijks bestaan.

Ik had dus vandaag het hexagram de Macht van het grote en als extra lijn, de negen op de tweede. Het hexagram behandelt het bovengenoemde. In het boek van Richard Wilhelm ( die ook raadpleeg naast Han Boering) wordt het iets duidelijk neergezet. Ik citeer:

De situatie is hier, dat de poorten van het succes zich beginnen te openen. De weerstand begint te wijken. Men komt machtig voorruit. Dit is het punt, waarop de overmoed, die zich niet weet te beheersen, de kop opsteekt. Vandaar het orakel, dat standvastigheid – en wel op het innerlijk evenwicht, zonder overdreven machtsvertoon – heil brengt.

Dit is zo herkenbaar voor mezelf. De overmoed. Het is een eigenschap van mijn karakter. Zeker weten. Je doet er niets tegen. Het is nu eenmaal zo. Ik doorzie het wel nu. Maar het is iets wat ik niet uit het oog moet verliezen, want als ik dit niet innerlijk in evenwicht weet te houden dan is het zo afgelopen met de ‘flow’ waar ik nu in verkeer.

Dat is de andere andere kant van de medaille. Er gebeurt zo enorm veel in me. Waar ik me ook op richt ...er komt van alles bovendrijven aan info & inzichten. Het is gewoon teveel om dit allemaal hier neer te gaan schrijven. Maar de macht van het Grote geeft het duidelijk aan om de rem op mezelf te zetten en niet in overmoedige handelingen te gaan.

Ik herken het ook mede in hoe ik me voel, dus ik zal het zeker in de gaten gaan houden.

Geen opmerkingen: