dinsdag, augustus 17, 2010

I Tjing: 18. Koe / het werk aan het bedorvene

Dit weblog ga ik nieuw leven inblazen. Ik heb er vaak aan lopen denken om mijn ervaringen met de I Tjing neer te gaan pennen. Nu ben ik ongeveer een kleine 30 jaar met dit wonderbaarlijke boek bezig en heb hierin vele hoogte en dieptepunten gekend. Gelijkwaardig aan mijn leven. Want de I Tjing is basicly naar mijn inzicht een spiegelgever. Het resoneert en antwoord op dat energieveld waar wij als wezen ons in bevinden en de antwoorden zijn navenant.

Zelf heb ik ook geworsteld met de beeldende taal van de I Tjing. Toegegeven het is ook niet eenvoudig als je de eerste keer het boek open slaat en al die termen en beelden voor ogen krijgt. Dat is wennen geblazen. De I Tjing stelt dat het boek er is voor de Edele mens en dat is maar goed ook. Het vergt naar mijn bescheiden mening toch wel een basis van zuiver denken en voelen om wezenlijk te kunnen gaan doordringen in het essentiële van dit boek. Indien het werkelijke Weten zomaar voor het grijpen zou liggen dan breekt de hel los, bij wijze van spreken. Vele mensen zouden dan ongelimiteerd gebruik kunnen maken op een zelfzuchtige wijze van de Kennis die in dit boek voor het grijpen ligt.

Dit is tevens ook mijn worsteling geweest. Ook mijn persoon heeft zich gewenteld in de sferen van het Quelipoh. Ook wel astrale wereld genoemd waar de energie en handelingen terug te vinden zijn van dat deel van de mensheid die zich wentelen in animal bestaan, gevoed door zelfzucht, alcoholisme, drugs en alle negatieve power die maar denkbaar is die te ontwikkelen is door de handelingen en niet te onderschatten het ‘Denken’ van mensen.

Bij deze neem ik me voor mijn hexagrammen die ik gooi in het openbaar neer te zetten. Waarom doe ik dit? Ik voel me daar enigszins toe geroepen en voor mij is het ook een nieuwe speurtocht om mijn gedachten op deze manier in de openbaarheid te brengen. Ik heb geen pretenties de wijsheid in pacht te hebben en sta open voor constructie voeding.

Zeer toepasselijk is dat ik mijn dagelijkse hexagram begon met nr 18 het werk aan het bedorvene. Ik was en ben eigenlijk nooit blij hiermee. Want er is iets wat aangepakt moet worden. Aangezien wij allen wezens zijn die lijden aan geestelijke moeheid (inertie) is dat nooit een plezierige bezigheid.

Nu moet u weten dat dit hexagram voor mij wel een belletje deed rinkelen, want ik was tot 4 jaar geleden gestopt met roken. Nu ik mijn verblijf heb verplaatst naar de Dominicaanse Republiek werd ik geconfronteerd met zalige sigaren voor een habbekrats. Ik viel voor de verleiding. Toch merkte ik gaandeweg dat ik me eigenlijk minder voelde, al is het roken heerlijk! Eens een roker altijd een roker is zeker weten geen cliché. Ik had het besef al dat dit voor mijn gezondheid geen goede ontwikkeling was. Dus de dualiteit was alweer geboren en levend in dualiteit, geeft altijd negatieve bijwerkingen. Ik had trouwens geen bewegende lijnen. Dus het was een puur beeld van dat er iets moest worden aangepakt.

Ik heb ter verificatie nog een nieuwe hexagram gegooid. Nu wel met een vraagstelling of dit met mijn sigaren Lust te maken had, het eerder gegooide hexagram. Daaruit kwam tevoorschijn hexagram 40. De bevrijding. met één bewegende lijn, de 9 op de tweede.

Ik werk de laatste jaren voornamelijk met het boek van Han Boering. Ter info. Wat mij in het oog sprong was het tekstgedeelte ’Daarbij ontdek je elementen of gedragspatronen die in je nadeel werken en ook kun je die onder controle brengen’

Het lijkt mij een afdoende antwoord. Dus mijn ‘smoking adventure’ komt tot een einde. “Voor het begin drie dagen voor en na het begin drie dagen”. Ik zal mijn huidige voorraadje gewoon nog lekker wegdampen, maar dan is het weer over en is mijn spiegel ‘Het werk aan het bedorvene’ weer verhandeld.

Ik ben stellig overtuigd dat je op een intuïtieve manier met de I Tjing dient om te gaan. Durf te associëren!

Geen opmerkingen: