maandag, augustus 23, 2010

I Tjing 6. Soeng / De Strijd; 41. Soen / De Vermindering

Gisteravond had ik een gesprek met een dame die nog in de de kerk en haar dogma’s gelooft.

Tijdens het gesprek trok ik al min of meer van leer, maar zoals altijd in dit soort gesprekken is er geen eer te behalen. Het is naar mijn beleven een soort van collectieve zelfhypnose waar men zich in bevindt. Resultaat van 2000 beïnvloeding, dan wel diepte penetratie. Ik had op het weblog een hard & strijdvaardig artikel hierover geschreven. Op een manier zoals Don Quichote zijn windmolens bevecht. Ik werd al wakker met de gedachte om het er maar vanaf te halen, want het zou ongetwijfeld een hoop gezanik teweeg brengen. Dit is een strijd die ik nooit en te nimmer kan winnen. Dit is iets wat door de tijd beslecht zal worden. Het is niet mijn strijd.

Het hexagram de Strijd reflecteert dit bijzonder mooi. Ik had drie bewegende lijnen en wel de bovenste drie. Ik citeer vierde: “Niet in staat tot strijd, keer onmiddellijk terug en schik je in je lot. Verander. Vrede en standvastigheid zullen geluk geven.” Vijfde: “Strijd, vernieuwend geluk”, bovenste: “Misschien word je met een leren gordel geëerd, maar voor het einde van de morgen wordt je die driemaal afgenomen” Vooral deze laatste lijn is een indicatie om niet tot het bittere einde door te gaan, maar je te matigen.

Toen ik dit las wist ik dat het inderdaad goed was om het eraf te halen. Indien mensen in een staat van zelfhypnose hun leven willen doorbrengen dan is het hun keuze uiteindelijk. Dus ik heb verwijderd. Rust in de tent.

Ter controle heb ik nogmaals zonder een vraagstelling de I Tjing geworpen met als resultaat hexagram 41. de Vermindering. Zonder bewegende lijnen. Het was me duidelijk dat het beheersen van mijn kwaadheid en niet schriftelijk uiting geven hier op dit blog een goede keuze is. Ik sta het af / offer het ter wille van mijn persoonlijke rust.

Neemt niet weg dat het wel een goed artikel was. Maar er zullen in het verleden en in de toekomst wel meer woorden worden ingeslikt om niet verpulverd te worden door groepen mensen die bidden tot hun goden voortgekomen uit zelfhypnose.

Geen opmerkingen: