vrijdag, augustus 27, 2010

nr. 18 Koe/ Het werk aan het Bedorvene en de Tarotkaart de Kracht

Ik ga nog even dieper in op wat naar smaak met elkaar te maken heeft. In het eerdere gegooide hexagram van vandaag n.l. Het werk aan het Bedorvene. Daar had ik als extra lijn De Tweede: “Aanpakken wat door de moeder bedorven is. Standvastigheid is niet mogelijk.”

Han Boering stelt: “Maar deze fouten zitten helemaal in je gedragspatroon verweven. Ze zijn je als het ware met de paplepel ingoten. Daarom is het niet eenvoudig deze fouten te verhelpen en het kan zeker niet op korte termijn”.

Hierover zat ik te denken, want dat doe ik nu eenmaal graag.

Ieder mens wordt in zijn vroegste jeugd gevormd en later gaat deze vervorming verder. In sommige gevallen durf ik gerust te stellen “verminking”. Ouders, zogenaamde volwassenen, die geen enkele achtergrond hebben over wie we nu eigenlijk zijn rommelen maar wat aan met hun kinderen. Tot aan misbruik toe. Mijn jeugd was één grote puinhoop. Naarmate ik ouder word kan ik eigenlijk steeds minder goede dingen ontdekken. Want het zogenaamde ‘goede’ is langzaam maar zeker als luchtbellen uiteen gespat. Mijn ouders en familie hebben er een zooitje van gemaakt. Deze mismaking kwam in mijn puberteit tot in mijn vroeg volwassenheid volledig verwrongen tot uiting. Agressie en drankmisbruik waren mijn middelen.

Ongedifferentieerde woede op alles en iedereen. Deze woede heeft mij eigenlijk nooit verlaten en steekt nog steeds de kop op. Alleen ik zie ‘hem’ nu. Door het te zien haal je de angel eruit. Meer kan je niet doen. Er naar kijken en vooral niet ernaar handelen.

Dit is niet makkelijk. Als ik in de wereld om me heen kijk zie ik overal van dit soort verwrongen uitingen in allerlei vormen. De oorzaak zal veelal toch in dit soort ‘mismakingen’ liggen. In zijn vele vormen die denkbaar zijn.

Het in de hand houden, disciplineren van deze krachten ( in wat voor vorm of vormloosheid dan ook) vind je naar mijn smaak terug in de Tarotkaart de Kracht.

In deze kaart begint men bewust te handelen met de Krachten die leven in een mens. De Kracht eenmaal onder controle dan kan die worden aangewend (transformeren) voor meer constructievere doeleinden.

Crowley noemde de kaart Lust. Indien je deze krachten in jezelf werkelijk beheerst, dan ontstaat ook een Lust for Life! Niet meer worden geleefd door de lagere, verwrongen instincten geeft een heel nieuw werkingsveld, die iedere leeuw doet grommen van genoegen.

Ik durf het aan deze associatie te maken met wat door de “Moeder is bedorven”.

Alle esoterische systemen hebben nu eenmaal hun begin gekend in het Ain Soph Aur. Wij mensen leven zijn verblind door het niet zien van de onderscheidingen in de Eenheid!

Geen opmerkingen: