vrijdag, augustus 27, 2010

I Tjing nr. 57 Soen / Het Zachtmoedige, Het Indringende, De Wind

De tweede en vijfde lijn had ik er bij heden morgen. 2de: “indringen onder het bed, gebruik van voorspellers en magiërs in veelvoud. Geluk. Geen fout” en 5de: “Standvastigheid geeft geluk, spijt verdwijnt. Niets is zonder voordeel. Geen begin, wel een einde. Voor het veranderen drie dagen, na het verandering drie dagen. Geluk”.

U moet weten dan nu al dagenlang in het appartement onder mij nieuwe tegelvloeren worden gelegd en in de badkamer nieuwe tegelwanden worden gemaakt. Dit is een ernstige verstoring in mijn ‘rust’ Er wordt eindeloos gehamerd. Dit houd je best wel even uit, maar op een gegeven moment penetreert het geluid in je hersens en drijft je naar een gevoel van madness. Althans als je dit laat gebeuren. Het ‘indringen onder het bed’ is in dit geval echt letterlijk te nemen. Je kan er wel een I Tjing over raadplegen, maar het vergt dat je jezelf tot rust brengt. Het nieuwe hexagram wat uit deze worp ontstaat is het Stilhouden nr 52.

Je kan werkelijk binnen deze situatie niets anders dan je ‘stilhouden’.

Rust willen is onrust vervaren zou Saswitha zeggen. Het zijn twee onderscheidingen binnen de eenheid van uw en mijn ‘zijn’. Ik zit hier maar over te peinzen. Je probeert toch de oorzaak te vinden van zoiets. Ik verlang naar rust en krijg onrust in schoot geworpen.

Dit soort ervaringen stemmen tot nadenken.

In ieder geval na morgen zal deze ellende voorbij zijn, heb ik vernomen. Ik zal dus ‘standvastig’ dienen te zijn. M.a.w. geen gekke dingen doen en me rustig houden, want als dit een uitwerking is binnen de wet van oorzaak en gevolg dan kan ik dit alleen maar verhandelen en het oorzaak loos door me heen laten gaan en zorgen dat het zondere verdere gevolgen wegebt. Misschien is dit de juiste manier om ernaar te kijken nu ik bovenstaande zo formuleer, althans woorden van strekking van Saswitha zijn dit.

Het streven naar rust in het leven is wellicht een zinloze onderneming, want het leven is altijd in beweging. Het kent altijd onverwachte wendingen. Indien een mens niet opgewassen is ( innerlijke onrustig) zal men altijd lijden onder deze wendingen van het leven. Wellicht zal men ook acties doen die weer nieuwe –voor hem/haar- negatieve gevolgen opwekken. Men dient zichzelf op te wekken en te accepteren dat er altijd situaties zullen zijn die als ongewenst worden ervaren. Door het “Stilhouden’ kan men deze situaties te boven komen en verder gaan nadat het “gevolg” is uitgewerkt.

Zo ziet u dat al schrijvende toch het één en ander los komt. “Het gebruik van magiërs

Geen opmerkingen: