vrijdag, augustus 20, 2010

I Tjing 32. Heng / De duurzaamheid

Het hexagram de Duurzaamheid kan mij persoonlijk goede schrik aanjagen. De reden hiervan ligt in de extra lijnen die niet allemaal een positief karakter dragen. Per slot van rekening geeft het een duurzame, langdurige toestand aan. Dat kan verontrustend zijn!
Eén van de dingen waarmee ik hier in de Dominicaanse Republiek wordt geconfronteerd is de mentaliteit van het leeuwendeel van de Dominicanen. Ze praten héél veel, beloven van alles en nog wat, maar voegen doorgaans het woord niet bij de daad. In hexagram de Voeding nr. 27 kunt u hier uitgebreid over lezen. Indien woorden en daden niet in overstemming zijn dan blijft de juiste werking uit en wordt er niets tot stand gebracht.
Nu ben ik toch wel een nuchtere Hollander en voor mij was en (is nog steeds) een belofte heilig. Afspraken? Ik ben eerder altijd te vroeg dan te laat. Indien ik niet kan komen, door overmacht, dan zoek ik contact! Ja zo zit ik in elkaar.
Maar voor Dominicanen ziet de wereld er heel anders uit. Ze doen maar wat en houden totaal geen rekening met dit alles.
Ik had twee bewegende lijnen: De zes op de eerste. Die stelt: Het forceren van duurzaamheid. Standvastigheid geeft ongeluk, nergens voordeel.
Han Boering geeft aan dat ik mijn energie verstrooi in dit proces, in deze confrontatie. Ik kan dit nooit winnen. Dat weet ik ook wel. En ik zal hier wel vaker mee worden geconfronteerd, zolang ik hier ben. Mijn Amerikaanse huisbaas waar ik op dit moment mee worstel -die volledig geïntegreerd is hier en deze eigenschap de zijne heeft gemaakt- gaf al aan ‘dat ik er maar aan moest wennen’. Wel uiteindelijk zal ik er wel rekening mee gaan houden, maar ik zal het nooit worden. Niet doen doen wat je zegt is voor mijn geen goede menselijke kwaliteit. Hier schuilt mijn ongeluk, omdat ik lijnrecht tegenover dit soort omgaan met mensen sta.
Ik kan hieruit wel leren dat ik niet zal moeten forceren en het maar van me af zal laten gaan glijden. Toch is dit wel een worsteling.
De tweede bewegende lijn die ik had was de zes op de vijfde: Duurzaamheid is zijn kracht. Standvastigheid, voor de echtgenote: geluk; Voor de echtgenoot ongeluk.
Als feministen dit stukje tekst lezen dan zullen ze zeker hun gebitjes hierop stuk bijten!
De I Tjing is in deze oer-conservatief. Waarin de vrouw ( de volgzaamheid, het ontvangende) voor het gezin zorgt en de man ( het scheppende, naar buiten gericht) nieuwe initiatieven ontplooit. Ik zal verder niet uitwijden over de feministen!
Een van de dingen die ik wil realiseren alhier is toch een bestaan op te bouwen en nieuwe bronnen van inkomsten te genereren. Vannacht lag ik weer te woelen en u moet weten dat achter mijn appartementen complex een kleine favelja is waar de kanslozen in deze maatschappij een huisje hebben gebouwd met de beroemde ijzeren golfdaken en meer van dit. Ook is deze favelja voorzien van een leger blaffende honden en kippen en 2 hanen. Eén van de hanen was in stress afgelopen nacht en begon om drie ’s nachts zijn kukkelu ritueel tot 7 uur in de ochtend. Dus ik ben maar even achter de computer gekropen en kreeg ineens een idee om een nieuw weblog te gaan maken of het onderwerp in bestaande weblogs te gaan integreren.
Of dit nu een puur mannelijke eigenschap is dat laat ik in het midden, want er zijn meer dan genoeg vrouwen die ook tot nieuwe plannen komen. Maar voor mij werkt dit soort zaken. Ik zal in de toekomst zeker oog houden voor nieuwe mogelijkheden. Wat dat betreft heb ik een voorsprong op Dominicanen zoals in de Favelja. Die lummelen de hele dag rond en spelen hele dagen domino. Dus de komende tijd ga ik aan mijn nieuwe idee werken en laat het huishouden dan maar over de de schoonmaakploeg die hier eens in de week komt!
*giggle*

Geen opmerkingen: