zaterdag, augustus 28, 2010

I Tjing nr. 4 Meng / De Jeugddwaasheid

Op de één of andere manier ben ik nooit blij met dit hexagram. Door het vaak de I Tjing te gooien heb ik toch een soort van subjectieve voorkeur ontwikkelt voor bepaalde hexagrammen. De Jeugddwaasheid is dus één van de mindere. In de correspondenties bij het boek van Han Boering, kan men lezen dat de twee Yang lijnen ‘kennis’ hebben. Dit zijn dus de leraren. De overige yin lijnen zoeken de kennis. Dat zijn dus de jeugdige dwazen, om het zo maar even neer te stellen.

Ik had de twee extra Yang lijnen die bewogen. O.a. aangevende dat ik in staat ben om de verantwoordelijkheid die ik draag, door de vereniging van innerlijke kracht en uiterlijke terughoudendheid, aan kan.

Dit herken ik wel in mezelf. Steeds meer besef ik dat uiterlijke terughoudendheid van enorm belang is. Zeker voor mij. Was ik in het verleden goed van vertrouwen en wellicht babbelziek. Met als gevolg dat ik heel vaak me hoofd heb gestoten en dat zaken die voorkwamen uit mijn babbelziekte weer tegen me werden gebruikt. Nu ben ik daar anders in geworden. Dit komt omdat ik mensen meer ben gaan zien in wat ze werkelijk zijn. Op zich is dit heel simpel. Ik kijk naar wat ze zeggen en werkelijk doen na hun uitspraken. Hierin zie je al vaak dat het allemaal lucht is wat ze produceren en daden die uitblijven. Verder vertellen hun ogen de waarheid, hun lichaam spreekt de waarheid. Hun bewegingen. Hun houding. Ik voel het. Kan het niet anders uitleggen.

Toch moet men met een zekere mildheid tegemoet treden. Hierin kan ik mezelf zeker nog verbeteren. Ik heb wel eens de neiging me resoluut van dit ‘gekonkel’ af te keren.

Hierover handelt deze lijn.

De bovenste lijn gaat over straffen en hoe hiermee om te gaan. Een bepaalde agitatie leeft wel in mij, omdat de verhuurder van mijn appartement doorlopende de waarheid loopt te verfraaien en totaal niet doet wat hij zegt. Het gaat puur om de poen. Ik heb al een paar keer aangegeven tegen deze persoon dat zo met me omgaan, geen goede zaak is. Niet alleen bij mij doet hij dit, maar ook met anderen. Hij speelt met mensen en de waarheid. Ik zie dit en heb hem hiermee geconfronteerd een keer. Zoals wel vaker zie je dan dat ‘ze’ het begrijpen en vervolgens gewoon verder gaan met hun game. Een onverbeterlijke dwaas dus. Het zal wel vervolgd gaan worden. Of ik pak me stutten een keer en laat hem lekker gaar koken in zijn wereldje vol kleine leugens en halve waarheden. Het is niet mijn leven en als mensen zo door het leven willen gaan, dan is het vervelend voor mensen die hierdoor worden aangedaan. Ik weet het nu, en neem niets meer serieus van dit persoon. Dit is zijn verlies.

Geen opmerkingen: