dinsdag, augustus 24, 2010

I Tjing 24. Foe / Het keerpunt, De Terugkeer

22 august had ik het hexagram het Optreden gegooid met als nieuw verschijnend hexagram 12. De Stilstand. Dit door de twee bewegende lijnen. Ik denk dat het verhaal wat ik schreef wel goed is, maar een aspect waar ik aan moest denken is het volgende.

Ik was door het eten van niet zulk goed voedsel (lees hier het verhaal) een beetje ziek geworden. Dit heet, ik had darmkrampen en het zweet brak me uit en was behoorlijk moe. Het stagneerde in mijn darmen. Is dit ook niet een typisch verschijnsel die je Stilstand kan noemen. Ik durf zoals eerder gezegd vrij te associƫren. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een aanwijzing ligt.

Een van de nadelen die schuilen bij het interpreteren van je eigen I Tjing is dat je door een roze bril kijkt. Puur objectief naar je zelf kijken is moeilijk. Is mij ooit geleerd. Ik denk dat hier zeker een grond van waarheid in zit. Toch is dit geen reden voor mij om dit project te stoppen. Ik denk dat de Stilstand zeker een indicatie was.

Ik heb gelukkig ook talloze ervaringen met de I Tjing, die wel toch goede resultaten hebben geleid. Vandaag had ik dus de Terugkeer. Herstel na ziekte. Ondanks dat ik nog wel lichte krampjes heb, voel ik wel een stuk beter nu. Ik heb goede hoop dat ik me snel weer beter voel.

Geen opmerkingen: