woensdag, augustus 18, 2010

I Tjing, 7. Sje / Het Leger hexagram

Aanvankelijk toen ik dit hexagram gooide met als bewegende lijn de 9 op de tweede plaats, wist ik niet goed wat hiermee aan te vangen. Ook na de vele jaren beoefening met dit boek kan je dit soort momenten hebben. Vooral omdat deze bewegende lijn zo’n uitermate positief en sterk karakter toont. IJdelheid wil ik vermijden want dat dient geen mens. Een goede methode bij zo’n ervaring is om het boek dan even van je weg te leggen en het door je heen te laten spoelen. Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet bang ben om vrije associaties los te laten op de I Tjing.

Dit mede door de gedachte dat alles wat geschapen is uit één onbenoemde bron te voorschijn is gekomen. Het Ain sof Aur uit de Kabbala is hier een mooi beeld van. In deze gebieden van Zijn kunnen de dingen niet meer met woorden worden beschreven. Alle emanaties die hier uit zijn voortgekomen hebben in de wereld zoals wij die kennen hun weg gevonden. Ieder ras heeft daar weer zijn eigen invulling aangegeven. Met eigen systemen, woorden, gedachten en geschriften. Toen ik hierover zat te mijmeren maakte ik met dit hexagram de sprong naar de Tarot kaarten. Deze zijn mij ook niet vreemd. 7 is nummerologisch de Tarotkaart van de Grote Arcana: De Chariot ook wel de zegenwagen genoemd. Zie bijgevoegde foto van de Aleister Crowley Tarot.
tarotkaart-zegenwagen-7

In vroeger tijden had met in het leger ook paarden voor wagens gespannen en werden bemand door krijgers die de vijand op deze manier te lijf gingen. Alle grote culturen die wij kennen uit onze geschiedenisboeken hadden wel zoiets. Vanuit het innerlijk beleven gezien is de Chariot een kaart die een (mogelijke) strijd voert met de 2 paarden. Ook vaak als zwart en wit uitgebeeld. Wat symbool staat voor de strijd om de paarden in balans te houden. Indien één van de paarden uitbreekt dan gaat de Chariot niet de goede kant op en geeft het een disharmonie in de beweging, derhalve in uw zelf. Het is dus van belang om deze twee paarden (lees krachten) op de juiste manier te mennen. Is dit niet één van de grootste uitdagingen in ons leven. De krachten in balans brengen. De verschillen opheffen in zijn eenheid, zoals Saswitha zou zeggen?

Omdat deze symboliek terug te voeren is naar het Leger van de hexagram werd mij alras duidelijk dat ik op dit moment in de tijd, ben als een Generaal temidden van mijn leger om daar de juiste invloed uit te oefenen. Want U bent zelf uw eigen generaal. Indien u uit balans bent dan gaan de zaken vaak niet zoals u wenst. De massa bent u ook zelf. Indien u zich versplintert in allerlei zaken loopt u uiteindelijk leeg en wordt het kortweg gesteld een zooitje in uw emotionele, psychische en mogelijk fysieke gestel waardoor in uw omgeving (lees spiegel) zaken zullen plaatsvinden die u naar mijn inschatting niet als prettig zal ervaren.

Welnu vandaag zit ik dus goed in mijn lijf.

Geen opmerkingen: