zaterdag, augustus 21, 2010

I Tjing 8. Pi / De Aaneengeslotenheid; 47. Sjeng / Het omhoogdringen; 17. Swei / Het Navolgen

Drie hexagrammen in één keer? Jawel! Ik had het maar moeilijk na het gooien van het ochtend hexagram. Dit is een een worp zonder gerichte vraagstelling. Zo uit mijn bed en doen!

Ik had n.l. de Aaneengeslotenheid met twee bewegende lijnen. De bovenste twee welteverstaan. Die enerzijds aangeeft ( de vijfde) dat mijn ideeën openlijk bekend gemaakt kunnen worden en dat ze in de wereld zullen worden geaccepteerd en de bovenste dat de aaneengeslotenheid geen hoofd heeft. Dit sprak elkaar zo tegen dat ik even kortsluiting maakte. Het hexagram de 23. De versplintering wat hier uit ontstaat, maakte de zaak ook al niet beter.

Ik kwam er niet uit. Ik heb nogmaals de I Tjing geraadpleegd en gevraagd naar de duiding van mijn eerste worp. Hieruit kwam hexagram 46. Het Omhoogdringen met de tweede lijn: Bij oprechtheid geeft het voordeel een klein offer te brengen. Geen fout. Dit handelt over dat ik een taak heb die krachtig optreden vraagt en dat ik wel de juiste man ben op de juiste plaats. Het gaat niet om uiterlijke vormen, maar om deskundigheid. En bij beweging van deze lijn ontstaat hexagram 15. De Bescheidenheid, waarin wordt verteld dat een taak tot in de perfectie wordt voltooid. Dit lezende kwam de gedachte / onzekerheid bij me over mijn project hier op dit blog. Doe ik er wel goed aan om deze cyclus te starten en te vertellen over mijn I Tjing ervaringen? Dus ik wederom een nieuw hexagram gegooid met deze vraag.

17. Het Navolgen was het resultaat. Met 4 bewegende lijnen! Ja mensen het wordt er niet simpeler op. Ik raad u echt aan de boeken van Han Boering & Richard Wilhelm te kopen als u dit nog wil volgen. Ik kan de boeken niet opschrijven hier. Dat is te tijdroven en vermoord de inspiratie. Het waren de eerste, de derde, de vierde en de zesde. Nu is het zo als je vier bewegende lijnen gooit dat de onderste niet bewegende lijn in het nieuw ontstane hexagram ( in dit geval nr 53 de Geleidelijke ontwikkeling) als samenvattende lijn bekeken dient te worden. Dit als een samenvatting, de quinta essentia, van het hele verhaal. De 4 lijnen op zich geven wel degelijke info over uw/mijn proces, maar de kern dient te worden beschouwd. Zie pagina 459 Han Boering “Geavanceerd werken met de lijnen” Hier staat alles goed beschreven.

Het navolgen is een hexagram van het volgen van een voorbeeld of een ideaal. Dit hexagram heeft onder meer geïnspireerde acties als attribuut. Wel er staat nog meer uiteraard, maar het reflecteert zeer goed mijn vraag. Uit de tekst kan ik al op maken dat het goed is om hiermee bezig te blijven. Dit was wel een opsteker! De extra lijnen idem.
Doch alleen de vierde wil er even uithalen. Want eerlijk is eerlijk. In ieder mens kunnen...ik zeg bewust kunnen.. eigenschappen sluipen die vanuit esoterisch oogpunt niet helemaal ‘je dat’ zijn. Het leven heeft mij ooit gedwongen te leren overleven en voor mezelf te zorgen. Hieruit is een kwaliteit ontstaan dat ik heb geleerd commercieel te denken. Ook met dit project sluipt het er wellicht in, de gedachte dat ik wat mee kan verdienen. Ik geeft het toe. Dit is natuurlijk geen beste zaak. Maar de drang tot overleven is nu eenmaal ontzettend sterk in mij ontwikkeld. U heeft werkelijk geen idee hoe diep dit zit. Toch ben ik in de afgelopen maanden/jaren ook wel er al regelmatig op gewezen, ondermeer via de I Tjing, dat ik op het Tao kan vertrouwen en dat ik nimmer iets te kort zal hebben. In diverse hexagrammen en bewegende lijnen komen dit soort teksten en combinaties tot uitdrukking. Ik wens het u toe!

Ook heden ten dage is het zo, maar goed het is zo en ik doe U hiervan mijn bekentenis!

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik dit schrijven als Mijn Grote Werk beschouw. Hans Wesseling zei ooit over ‘werken’ dat de baan -uw werk- in het dagelijkse leven meer als een hobby beschouwd dient te worden, of als een noodzakelijk kwaad. Een ‘bijding’. Totaal onbelangrijk, maar het eigenlijke “Werk” bestond uit het leren over het leven, Over de wetten van Oorzaak en Gevolg. Lees hier over! Absorbeer alles, vergroot uw referentiekader omtrent ‘de Kennis’, vergroot en verhoog uw Werkingsveld en wordt het!

Hexagram 53. De Geleidelijke Ontwikkeling en de tweede lijn die uit het bovengenoemde verhaal te voorschijn komt geeft als ‘quinta essentia’ aan ”De wilde gans nadert geleidelijk de rots. Drinken en eten: Feestelijk, Feestelijk. Geluk.”

Hier krijg je vaste grond onder de voeten en je positie wordt steviger. Nodig mensen uit en deel je verworvenheden met hen. Zij zullen je dan steunen in je ontwikkeling.

Hierbij bent u uitgenodigd!

Geen opmerkingen: