zondag, augustus 22, 2010

I Tjing 10. L / Het Optreden

Vandaag begon de dag met het hexagram het Optreden, met twee bewegende lijnen. De onderste en de tweede. Uit deze beweging komt het hexagram 12. De Stilstand voort.

De Stilstand is naar mijn smaak nooit een leuke ontwikkeling, want stilstand draagt, zoals het cliché stelt, achteruitgang in zich.

Toch bezien uit de twee bewegende lijnen is het wel aannemelijk. Beiden lijnen gaan namelijk over een proces dat door mij ook bewust wordt gewild. Mijn profile foto is ook niet zomaar gekozen. De Tarotkaart: de Kluizenaar.

De twee lijnen gaan hierover. Over het feit dat ik me bewust heb teruggetrokken uit de wereld van alledag en geen bindingen meer wil. Dat dit niet altijd een makkelijk is, is een feit.

Soms vraag ik me wel eens af of het bestaan zoals ik nu leid, altijd zo verder zal gaan. Altijd alleen en geen uitzicht op een partner. Ook ik heb die emotioneel kwetsbare momenten. Dat zijn ook de momenten dat ik me afvraag of ik werkelijk wel een ‘Kluizenaar’ ben. Een zoeker naar Hogere Waarheden.

Volgens de lijnen van de het Optreden ben ik het wel geworden.

Nu op dit moment van dit schrijven vervult het mijn hart niet met vreugde. Maar het kan niet altijd een top moment zijn.

Door mijn ongebondenheid ben ik wel in staat om die keuzes te maken die ik zelf werkelijk wil. Het geeft een enorme vrijheid van handelen. Want het leeuwendeel van de tijd moet ik er ook niet aan denken gebonden te zijn aan relatie, een hypotheek, een baan en energie slurpende kinderen om me heen. Kennelijk ben ik deze fase in mijn ontwikkeling gepasseerd.

De bewegende lijnen vertellen over “Eenvoudig doorlopen en voorwaarts gaan; in zijn eentje kan hij doen wat hij wil”. Tevens “Hij wandelt in Tao, alles is helder. Standvastigheid als van een Kluizenaar geeft geluk’.

Hexagram de Stilstand is dus een logisch gevolg van deze lijnen. Want het is een stilstand in het aangaan van bindingen.

En ja...alles is helder voor me.

Geen opmerkingen: